7 grote fouten van compliance gedreven bedrijven

Een van de eerste vaardigheden die een kind leert is binnen de lijntjes te kleuren. Als dat lukt is dat een hele prestatie! Toch komen de mooiste creaties als we leren zelf de lijntjes op papier te zetten. In deze blog helpen we jou te ontdekken welke kansen je mist als je niet buiten de kaders van compliance gaat kleuren.


1. Niet profiteren van first-mover voordelen

Het is geen geheim meer dat MVO een steeds prominentere plek in onze samenleving inneemt. Dit zien we ook terug in het zaken doen. Als bedrijf heb je dan twee keuzes. Of je gaat aftasten wat er minimaal van jou verwacht wordt, of je gaat aan de slag om van deze nieuwe realiteit te profiteren.


Bedrijven die een visie ontwikkelen betreffende MVO dat verder gaat dan compliance zetten de standaard voor de rest van de markt en profiteren daarvan. Zij presteren beter, kunnen klantvragen en wensen beter beantwoorden en krijgen als bonus ook meer positieve media-aandacht.


2. Transactioneel zijn

Veel Sales hebben de voordelen van een ambitieus en stevig MVO programma teruggezien in de salesresultaten. Een programma met visie dat is ontstaan door de samenwerking van verschillende disciplines en niet alleen bestaat uit het afvinken van hokjes.


Natuurlijk is de eerste reflex om transactie gedreven te zijn. Beter is het om te investeren in een MVO verhaal dat voorbij compliance gaat, visionair is, de bakens verzet en staat als een huis. Dergelijke investeringen hebben juist ook in het MVO landschap een veel betere return on investment.


3. De Goden verzoeken

Bedrijven en branches die niet proactief zelf vormgeven aan MVO lopen een grote kans dat ze op enig moment geconfronteerd gaan worden met aanvullende wetgeving. De ervaring leert dat dit vaak ook nog eens wetgeving betreft die niet altijd lekker past bij de behoeften en realtiteit binnen een branche.


Wees daarom actief betrokken bij de MVO ontwikkelingen in jouw branche en stuur aan op richtlijnen, greendeals etc. die houtsnijden en waarbij iedereen gebaat is.


4. Niet authentiek zijn

Relaties voelen haarfijn aan of de MVO activiteiten voortkomen uit een compliance vraagstuk of vanuit intrinsiek enthousiasme. Kinderen zeggen ook vaak sorry om dat het van hun verwacht wordt en om van het gedoe af te willen zijn. En dat voel je direct. Het is niet authentiek.


Het is niet moeilijk in te schatten waar klanten (die zoeken naar duurzame waarde) liever zaken mee doen.


5. Marktkansen missen

Als je heel druk bezig bent met het afvinken van de vereisten dan is het zien van kansen tegen natuurlijk. Je bent gefixeerd op wanneer voldoen we in plaats van waar liggen de kansen voor mijn organisatie?


Door te brainstormen met een interdisciplinair team en ideeën te durven ontwikkelen die ver buiten de lijntjes liggen komen de meest waardevolle marktkansen naar boven waar geen compliance gedreven organisatie aan kan komen.


6. Niet eisen = niet belangrijk vinden

Soms horen wij bedrijven hardop redeneren dat als een klant een MVO prestatieseis nog niet verplicht stelt het nog niet belangrijk wordt gevonden. Meestal is het tegendeel waar. Klanten vinden MVO prestaties bijna altijd belangrijk ook al vragen of eisen ze dit nog niet specifiek aan hun leveranciers.


Bedrijven worstelen nog vaak met het integreren van de MVO management discipline in alle bedrijfsprocessen. Dit is ook niet verwonderlijk gezien het nog een relatief nieuwe disciplline is. Het niet expliciet maken van MVO wensen/eisen zegt hierdoor niets over hoe belangrijk MVO gevonden wordt. Welke bedrijf vindt het nou niet een pre als MVO goed op orde is?


7. Klantloyaliteit op het spel zetten

Wie bekend is met de krachten van MVO op klantrelaties weet dat MVO prestaties een sterke invloed op de klantloyaliteit kunnen hebben. Wij hebben vele kanten zien verliezen door te laat te acteren op het gebied van MVO. Gelukkig werkt loyaliteit twee kanten op. Met andere woorden je kunt het ook in jouw voordeel laten werken.


Bedrijven die MVO belangrijk vinden zijn op zoek naar manieren om de positieve impact te vergroten en de negatieve impact van de organisatie te verkleinen. Leveranciers en partners die daarbij helpen en verder kijken dan compliance kunnen rekenen op een grotere loyaliteit in zakelijke relaties.


Conclusie

Compliant zijn met wetgeving en de verwachtingen in de markt is een mooie start. Wil je dat MVO echt voor je gaat werken? Kleur dan buiten de kaders van compliance. Je zult zien dat er veel mooie zakelijke kansen jouw kant op komen.