dbf kiest voor digitalisering van loyalty concepten

De data en loyalty experts van dbf zetten in op verduurzaming van hun diensten door digitalisering. Twintig jaar geleden begonnen zij de productie van loyalty passen. Destijds alleen met plastic passen. Inmiddels is 42% van de passen gemaakt van bio-pvc. Daar stopt het niet. Door het digitaliseren van loyalty passen, helpt dbf steeds meer plastic de wereld uit.


MVO stimuleert innovatiekracht van medewerkers

Het MVO-beleid van dbf is erop gericht om medewerkers innovatief te laten denken. Het streven naar milieuvriendelijker ondernemen, leidde tot het vermarkten van digitale passen (QR-codes). En het ontwikkelen van een consumenten app voor digitale pasjes: PasNL. Sinds 2019 is het aantal uitgegeven digitale passen met 45% gestegen. Hetzelfde geldt voor het recente besluit om fysieke pasproducties onder de 200 stuks alleen nog uit te voeren in bio-pvc.


Digitale pas startpunt van verdere digitalisering

dbf heeft de ambitie het percentage digitale passen komende jaren nog verder te laten groeien. Enerzijds is er een groeiende vraag naar duurzame loyalty oplossingen. Anderzijds biedt dbf de digitale pas actief aan onder haar klanten als alternatief voor de fysieke pas. Digitale passen zijn niet alleen vriendelijker voor het milieu, maar ook sneller in gebruik te nemen. Omdat er geen fysieke output is, zoals briefpapier, enveloppen, de pas en portokosten, gaat de klant met lagere kosten aan de slag.


Digitale passen worden op twee manieren opgeslagen op een smartphone: in de PasNL app van dbf of in een Wallet-app naar keuze. Iedereen kan deze apps gratis downloaden op een smartphone. Het mooie van de PasNL app is dat consumenten al hun plastic leden- en klantenpassen digitaal kunnen opslaan en dus geen plastic pasjes meer nodig hebben. Naast het gemak scheelt het een hoop ruimte in de portemonnee. Klanten van dbf kunnen er voor kiezen geen fysieke pas meer uit te geven en uitsluitend een digitale pas op te nemen in PasNL of een Wallet app. Zo komt er helemaal geen plastic meer bij kijken.


Steeds meer bedrijven die met de digitale pas werken, zien dit als startpunt van het digitaliseren van hun commerciële activiteiten. Denk aan het opzetten van een loyalty webshop, digitale krasactie of online spaarpuntensysteem. Zo werkt de start met een digitale pas door in een duurzamere bedrijfsvoering van de klanten van dbf.


Fysieke passen en printwerk niet verdwenen, wel duurzamer

Ondanks dat steeds meer onderdelen van loyalty concepten digitaal worden, is de fysieke pas en post niet verdwenen. De webshop pasdirect.nl van dbf verzorgt pasproducties en printwerk voor loyalty acties. Veel klanten vinden duurzame producten en een groen imago belangrijk. Daarom biedt dbf passen gemaakt van bio-pvc. Via de webshop wijst dbf klanten actief op deze passen. In 2020 hebben zij besloten om alle webshopbestellingen tot 200 passen standaard in bio-pvc te leveren. De extra kosten voor deze duurdere materiaalsoort neemt dbf op zich. Dit maakt de keuze van de klant voor een duurzamere pas nog makkelijker.


Kortom; vanuit diverse invalshoeken kiest dbf voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Digitalisering en duurzaamheid staan hierin centraal. Met als resultaat, toekomstbestendige loyalty diensten.


Hall of Fame

In de duurzame Hall of Fame van het MVO-Register worden bedrijven opgenomen die laten zien dat duurzaamheid prima samen gaat met een gezonde bedrijfsvoering. De beste voorbeelden uit het register worden geselecteerd voor de Hall of Fame en ontvangen hiervoor een oorkonde. Deze duurzame koplopers fungeren als wegbereiders voor andere bedrijven die duurzame producten, diensten of waardeketen willen ontwikkelen.