Circulariteit: MAAS gaat verder waar anderen stoppen

MAAS heeft als doel om medewerkers en gebruikers bij het drinken van een kop koffie of thee een bijdrage te laten leveren aan een duurzame en circulaire economie. Zo heeft MAAS verschillende duurzame initiatieven in haar bedrijfsvoering geïntegreerd en het volledige duurzaamheidsbeleid gekoppeld aan de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Deze 17 doelen moeten in 2030 een einde maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering.


MAAS werkt volgens haar IMPACT-duurzaamheidsbeleid en richt zich daarbij op vier thema's:

1.IMPACT@Origin

De kern van dit duurzaamheidsprogramma is het permanent verplaatsen van elementen uit de waardeketen van West-Europa naar de landen van oorsprong. Zo brandt en verpakt MAAS haar koffie in Ethiopië en verwerkt en verpakt zij haar thee in Nepal. Kortom: MAAS vestigt een blijvende economie in het land van oorsprong.





2.IMPACT@Social

MAAS zet zich actief in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en hebben extra social return programma’s opgezet. Zo dragen medewerkers en gebruikers met het drinken van een kop koffie automatisch bij aan meer en betere kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.






3.IMPACT@Footprint

MAAS maakt IMPACT door haar ecologische footprint te minimaliseren. Dit doen zij op het gebied van hun machines, afval, water en transport. Bij MAAS streven ze ernaar om al hun producten in een continue cycli te brengen. MAAS focust in dit programma op de pijlers reductie, circulariteit en compensatie.






4.Duurzaam Inkopen

Om de doelstellingen binnen bovenstaande drie thema’s te kunnen behalen en realiseren, heeft MAAS verschillende duurzame initiatieven in samenwerking met externe partners opgezet. Zo kan MAAS samenwerking met haar partners verder gaan waar anderen stoppen en nog meer IMPACT maken.






Circulariteit

Binnen het IMPACT@FOOTPRINT programma van MAAS is circulariteit een belangrijk onderdeel. Hier maakt MAAS namelijk het grote verschil t.o.v. vergelijkbare spelers in de markt.


De zero waste koffiebeleving van MAAS

MAAS maakt IMPACT door haar ecologische footprint te minimaliseren. Zij werken er continu aan om een duurzame IMPACT te maken op het gebied van circulariteit, reductie en compensatie. Zo verwerkt MAAS haar koffiedroes tot nieuwe producten, ontwikkelen zij koffiebekers van 100% papier zonder resten van plastic, hebben zij 100% recycle- en herbruikbare koffiemachines en produceren ze 100% industrieel composteerbare verpakkingen. MAAS heeft hierbij als doel om een Zero Waste koffiebeleving te genereren in 2030.


Second Life koffiemachines

Via het refurbished-programma besparen MAAS klanten kosten en reduceert zij tegelijkertijd impact op het milieu. Zónder concessies te doen aan de kwaliteit. Haar refurbished machines reviseert MAAS in haar eigen werkplaats met behulp van 2 SROI-medewerkers (Social Return On Investment). Dat is social IMPACT en ecologische IMPACT in één!


De energiezuinige koffiemachines van MAAS zijn uitgerust met A++ energielabel en een standaard stand-by-modus. Statistieken wijzen uit dat een koffiemachine gemiddeld 57% van de tijd op stand-by kan staan. Bovendien zijn de MAAS machines nagenoeg 100% herbruikbaar. De doelstelling is om 60% van alle verkochte MAAS machines in 2025, second-life te hebben ingezet.


Koffie recycle service

Nederlanders drinken zo’n 14 miljard kopjes koffie per jaar en dit levert ongeveer 300 miljoen kilo koffiedroes op. Dit verdwijnt nu bijna allemaal in de grijze afvalcontainers.


MAAS en Coffee Based zijn al jaren actief om duurzame IMPACT te maken in de circulaire economie en lanceren als enige in de markt de Koffie Recycle Service. Met de Koffie Recycle Service wordt het koffiedroes, dat vrijkomt bij het bereiden van een kop koffie, uit de koffiemachines gescheiden ingezameld door de service operators van MAAS. Dit wordt vervolgens opgehaald door Suez en volledig verwerkt door Coffee Based tot nieuwe producten gemaakt van koffie. Voorbeelden hiervan zijn plantenpotten, visitekaartjes en meubels.


Het restant van het koffiedroes, waar geen producten van worden gemaakt, wordt gebruikt bij de productie van pellets. Op deze manier belandt het resterende koffiedroes niet in de vuilverbranding en wordt het 100% verwerkt. Een betere circulaire oplossing bestaat er niet!


BLENDSTAR Green Label koffie

BLENDSTAR Premium Green Label zorgt dat smaak en duurzaamheid samenkomen in een eigentijdse en unieke koffie. Deze koffie heeft een CO2-Neutraal keurmerk, waarmee een deel van de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd in euro’s. MAAS draagt € 0,02 per kg af, door te investeren in een CO2-project voor kookstoven in Africa. Daarnaast is de verpakking van deze koffie industrieel composteerbaar, circulair dus! Ook bestaan de omdozen uit 100% gerecycled FSC karton. Dat maakt de BLENDSTAR Premium Green Label tot een unieke en duurzame koffie!


100% Green Paper Cup

MAAS stapt af van de 100% plastic bekers en kiest voor de 100% Green Paper Cup, de meest duurzame beker van Nederland. Deze beker is gemaakt van 100% papier en kan door een water gedragen technologie eenvoudiger worden gerecycled dan de huidige (PE/PLA) bekers.


Bovendien behoort deze papieren beker tot het papieren afval en daardoor wordt de hoeveelheid restafval verminderd. Door het drinken van kop koffie of thee in de 100% Green Paper Cup, dragen consumenten automatisch bij aan het terugdringen van de hoeveelheid kunststof afval.


Beker recycling systemen

Door gescheiden inzameling en specialistische verwerking, krijgen bekers een tweede leven. Momenteel voert MAAS een viertal verschillende bekers, met allemaal hun eigen beker retour systeem. Bij iedere soort beker in het MAAS assortiment bieden zij een passende inzamelbank die ervoor zorgt dat bekers gerecycled of gecomposteerd worden. Bovendien stimuleert MAAS het hergebruik van bekers door de mogelijkheid te geven om op de bekers de eigen naam en gewenste consumptie aan te geven. Dit levert een besparing op het bekervolume van +/- 15%!


Concurrentiepositie

Het feit dat MAAS voorloper is op het gebied van duurzaamheid en met name circulariteit, verbetert haar concurrentiepositie. Dat zorgt voor directe omzetgroei in de laatste jaren. Bedrijven en instellingen vinden duurzaamheid steeds belangrijker en zoeken daarom naar de meest duurzame partij in koffie- en theevoorziening, waardoor MAAS vaak uitgekozen wordt. Bovendien leiden veel van de circulaire activiteiten tot een besparing in grondstoffen, omdat men grondstoffen hergebruikt tot nieuwe producten en deze dus niet nieuw hoeft aan te schaffen.


Bij MAAS zijn duurzaamheid en circulariteit belangrijke onderdelen van de business. Dit zorgt voor continuïteit van koffie en voor MAAS als bedrijf. Hierdoor kunnen MAAS klanten in de toekomst blijven genieten van een lekkere en duurzame kop koffie.


A better world has a better taste

MAAS gelooft dat dat mensen meer uit het leven halen als zij goed eten en drinken. Daarom biedt zij iedereen toegang tot de lekkerste en meest duurzame koffie en thee.

MAAS maakt maximale IMPACT op duurzaamheid en gaat daarbij verder waar anderen stoppen: ‘’Zo maken wij koffie drinken pas echt duurzaam’’, aldus Marc van Houten, director CSR van MAAS.

Duurzame Hall of Fame

In de duurzame Hall of Fame van het MVO-Register worden bedrijven opgenomen die laten zien dat duurzaamheid prima samen gaat met een gezonde bedrijfsvoering. De beste voorbeelden uit het register worden geselecteerd voor de Hall of Fame en ontvangen hiervoor een oorkonde. Deze duurzame koplopers fungeren als wegbereiders voor andere bedrijven die duurzame producten, diensten of waardeketen willen ontwikkelen.