top of page

Drie tips om te starten met circulariteit

Het komt steeds vaker voorbij: de transitie van een lineaire economie naar een circulaire economie oftewel het optimaal gebruik maken van grondstoffen en zo min mogelijk afval produceren. En daar kunnen alle bedrijven, zowel producenten als installateurs en kantoororganisaties, aan bijdragen. Maar het hoe en wat, dáár valt nog wel verheldering in aan te brengen. Oftewel; hoe start je als MKB’er met circulariteit? In deze blog wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen drie invloedssferen: wat je inkoopt, je eigen bedrijfsvoering en de producten of diensten die je aanbiedt. 1. Inkopen van circulaire producten Wat voor bedrijf je ook bent, je koopt producten in die nodig zijn om je werk te kunnen doen. Kantoororganisaties kopen bijvoorbeeld meubilair, kantoorbenodigdheden en computers in. In die productgroepen zijn steeds meer ‘refurbished’ opties te vinden: tweedehands producten die een opknapbeurt hebben gehad. Of producten met een keurmerk als Cradle to Cradle, FSC of EU Ecolabel. Koop je allerlei bouwmaterialen in, dan zijn er ook leveranciers die naast hun gewone assortiment een circulair assortiment hebben, met materialen die bijvoorbeeld zijn ‘geoogst’ uit gesloopte gebouwen. Kijk dus vooral eerst even verder voordat je nieuwe producten aanschaft. 2. Eigen bedrijfsvoering Het optimaal gebruiken van producten is een kenmerk van een circulaire economie. Zo kan je kiezen voor leveranciers die je gebruikte papier en koffiebekers ophalen waarna je het weer terug kan kopen als toiletpapier. Qua mobiliteit kan er gekozen worden voor minder leaseauto’s en meer deelauto’s of deelfietsen op locaties. Maar ook het nastreven van een papierloos kantoor of het doneren van hardware aan organisaties die dit recyclen is voor bijna elke organisatie mogelijk. Een mooi voorbeeld voor de nieuwbouw van een kantoorpand is dat het mogelijk is om een materialenpaspoort toe te passen, waarmee wordt gedocumenteerd uit wat voor bouwmaterialen een gebouw bestaat die in de toekomst hergebruikt kunnen worden. 3. Inname en demontage van producten Bij de verkoop van producten of bij installatie- en onderhoudswerk is de inname van afgeschreven producten of onderdelen die zijn vervangen een optie. Sommige bedrijven zijn gestart met het leasen van producten: de klant wordt geen eigenaar maar least het product. Zo wordt het verlengen van de levensduur van producten gestimuleerd. Gekoppeld hieraan is het zorgen dat producten optimaal gedemonteerd kunnen worden, zodat afgeschreven onderdelen vervangen kunnen worden en niet het product als geheel afgeschreven hoeft te worden. Meer voorbeelden zien van hoe bedrijven zich inzetten voor een circulaire economie? Bezoek de duurzame Hall of fame van het MVO-register of kijk op onze website voor meer mooie MVO voorbeelden. Nog geen inlog? Vraag een gratis inlog aan.




bottom of page