Een duurzaamheidskoers waar je achter kunt staan


Staan wij niet voor paal met de beperkte omvang van ons MVO programma? Het is een goede en oprechte vraag van veel medewerkers (die overigens niet altijd wordt uitgesproken). Toch maakt het niet uit waar je staat in de ‘journey’ naar toekomstbestendigheid. Veel belangrijker is de richting. De richting zegt iets over waar je voor staat.


Onze diepste motivaties zitten verpakt in de richting die we kiezen en die bepalen uiteindelijk de bestemming. Geef ruimte aan de verbeelding. Bepaal waar je voor wilt staan en beweeg in de richting van jouw gewenste bestemming. Deze blog gaat in op enkele principes die jou kunnen helpen om op die bestemming te komen.

Wees niet te hard voor jezelf

Elk individu, bedrijf en zelfs branche kent een ander moment dat zij bewust worden van de maatschappelijke taak om goed voor mens en natuur te zorgen. De een heeft meer impulsen nodig dan de ander om bewust te worden. Ook zijn er timing verschillen in het ontvangen van impulsen die ons bewust maken. Weest daarom niet te hard voor jezelf en anderen. Kijk vooruit en wees vooral blij dat je nu wel bewust bent geworden. Je gaat nu veel kansen zien!


Wees trots en dankbaar voor wat er al gedaan is

Zo’n beetje iedereen die start met duurzaamheid realiseert zich hoeveel er nog moet gebeuren. Het lijkt een niet te nemen horde. Juist op dit soort momenten is het belangrijk om te kijken wat er wel gedaan is en daar kracht uit te putten. Veel ondernemingen doen namelijk al veel meer aan MVO dan zij zelf door hebben. Breng dat eerst in kaart en breid stap voor stap jouw MVO programma uit. Met de grondhouding van trots en dankbaarheid kom je samen met jouw team verder!


Creëer lerend vermogen

Ongeacht hoe lang we al bezig zijn met duurzaamheid kunnen we elk jaar nieuwe kennis opdoen en gebruiken. Teams die blootgesteld worden aan nieuwe ideeën en inzichten hebben daar veel voordeel mee. Met alle mogelijkheden die er vandaag de dag beschikbaar zijn is het eenvoudiger dan ooit om kennis tot ons te nemen. Betrek teamleden bij het leren. Dat is niet alleen leuker maar vooral ook veel effectiever. Kun je je voorstellen wat voor kansen er zouden ontstaan als ieder teamlid meer MVO kennis heeft dan zijn of haar voorganger?


Wees optimistisch

Ja, we hebben grote uitdagingen in de wereld. De SDG’s hebben onze volste aandacht nodig. Maar er is te veel vruchteloze kritiek op bedrijven. Veel gaat niet snel genoeg. Laten we optimistisch blijven en de duurzame ontwikkelingen die nu al veel impact hebben ter inspiratie gebruiken. Met die inspiratie en positiviteit kan elke organisatie geactiveerd worden om mee te helpen aan de grote problemen. Als elk bedrijf en elk individu gaat focussen op de kern van de eigen impact dan ziet de toekomst er snel bestendig uit.


Doe het voor de juiste redenen

Goh, wat zijn de juiste redenen? Wel of geen winstoogmerk zegt niet zoveel over de motivatie. Wel zegt het iets over de noodzaak van een business case in het verduurzamingstraject. Waar gaat het dan wel over? Bedrijven en individuen die intrinsiek heel graag willen bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen zijn doorgaans succesvoller in het vinden van passende oplossingen. Met de focus op dienstbaarheid naar de omgeving komen simpelweg mooiere resultaten tot stand. Kortom, de intentie is een belangrijke factor voor zowel jouw als het maatschappelijke succes.


Kom in actie met vertrouwen

Geen enkel groot en imposant gebouw is gebouwd op een onstabiel fundament. Noch zijn de grote uitdagingen van deze wereld ooit opgelost door besluiteloze leiders. Met alle eerdergenoemde principes is er een fundament gelegd voor positieve groei van duurzaamheid in jouw organisatie. Creëer voor jouw team een heldere visie over hoe jouw organisatie kan bijdragen aan de SDG’s en kom in actie met vertrouwen.


Conclusie

Waar jouw organisatie staat in de duurzaamheidsontwikkeling is tamelijk irrelevant. Wat wel relevant is, is de richting die je opgaat. Gebruik de principes van deze blog voor een duurzaamheidskoers waar je achter kunt staan.